Liitä lisäksi seuraava koodi välittömästi avaavan -tagin jälkeen:

KRAAK – Arvopohjaista markkinointia vastuullisille yrityksille.

6 visuaalista trendiä vuodelle 2023

Miltä ensi vuosi näyttää graafisen suunnittelun ja visuaalisten trendien kannalta? Mediatoimisto Kraakin visuaalisen suunnittelun osasto otti suurennuslasin ja kristallipallon käteen sekä tutki tarot-korteista, miltä ensi vuoden esteettinen tyyli näyttää.

Näköpiirissä on värikästä, näyttävää, 3D-muotoja ja hauskuutta! Myös tulevaisuusajattelu tulee näkymään: luvassa on scifiä, futuristisuutta ja dark mode-estetiikkaa.


Zetaestetiikka

Kun millenniaalit janoavat pelkistettyä ja yksinkertaista, zetat kääntävät kaiken päälaelleen. Z-sukupolven rakastamaa estetiikkaa määrittävät esimerkiksi rönsyilevä 90- ja 2000-luvun nostalgia, cybercore, MTV:n musiikkivideoiden visuaalinen kieli, kotikutoinen grunge-tyyli ja Y2K eli nollarivuosien optimismi kirkkaine väreineen.


Ole aito

Tämä trendi on osittain jatkoa Z-sukupolven estetiikalle. Muistatko menneiden vuosien kotialbumikuvien huonon valaistuksen ja tärähtäneet ilmeet? Filtteröimättömien, siloittelemattomien kuvien voimasta ja paluusta on puhuttu jo jonkin aikaa. Tähän trendiin on tarttunut myös somesovellus BeReal, jonka toimintaideaan kuuluu aidon hetken tavoittaminen ilman käyttäjän tekemää kuratointia. Tulevana vuonna ihmiset kaipaavat yhä enemmän samaistuttavuutta ja aitoutta.

Kuva: © Larry Clark. Untitled, 1993. Larry Clark / Luhring Augustine, New York.


Voimaa, väriä, rohkeutta

Minimalistinen tyyli alkaa toden teolla tehdä tilaa väreille ja maksimalismille. Meille se sopii hyvin! Me Kraakissa saamme nimittäin aika usein kommentteja värikkäästä ilmeestämme. Viime vuosien murretut sävyt ovat jäämässä taka-alalle. Valmistaudu näkemään räiskyviä värejä, lihavoituja fontteja, 3D-muotoja sekä rohkeita, voimakkaita väriyhdistelmiä.

Kuva: Envato

 

Inklusiivisuus esiin

Visuaalinen viestintä tuo esiin arvojamme ja arvostuksiamme. Viime vuosina myös täällä Perä-Pohjolassa on alettu herätä siihen, kuinka yritysten valokuvissa ja muissa materiaaleissa näkyvät ihmiset ovat samalla viesti siitä, millaisia ihmisiä yritys haluaa palkata listoilleen ja kenelle se on olemassa. Toivomme, että ensi vuonna yhä useampi yritys kiinnittää huomiota kuvavalintoihinsa sekä niiden välittämään viestiin.

 

Back to the future

Al, AR, VR, MR… Suunnittelijat tuottavat kokemuksia jatkuvasti kehittyviin ympäristöihin, joissa yhdistyy virtuaalinen ja materiaalinen. Käsin piirretty ja retrohenkinen ovat vahva osa joitakin brändejä, mutta vuonna 2023 myös scifi ja futuristinen estetiikka tekevät paluuta. Vaikka Metaverse ei ole breikannut ihan niin suuresti kuin suurimmat hypettäjät olivat visioineet, on teknologinen kehitys nopeaa ja se näkyy myös visuaalisessa suunnittelussa. Oma lukunsa ovat tekoälyn avulla tuotetut kuvat, jotka Suomessakin trendasivat tämän vuoden viimeisellä puoliskolla.

Kuva: Envato


Dark Mode

Vietämme, krhm, kohtalaisen paljon aikaa erilaisten näyttöjen äärellä. Siksi yhä useampi on siirtynyt dark mode-näkymään, jossa sisällöt näkyvät tummaa taustaa vasten. Tämä on lempeämpää silmille, jotka ovat kovilla jatkuvan ruudun tapittamisen vuoksi.

Vuonna 2023 vietämme luultavasti aivan yhtä paljon aikaa ruuduilla, joten tummapohjaisen käyttöliittymän visuaalisuutta tullaan huomioimaan yhä laajemmin.

Vinkki: Kurkkaa Halo Labin selkeät ohjeet Dark Mode-suunnittelun perusteista.

Trendit myös pirstaloituvat ja uudelleenmuotoutuvat nopeasti: tässä esiteltyjen trendien lisäksi tulet näkemään lukuisia muitakin visuaalisia tyylejä ja niiden alalajeja!

Kirjoittaja

Emmi Huhtanen
emmi@kraak.fi

Kirjoittaja on Kraakin brändi-intoilija ja tulevaisuuden tulkki. Jos kaipaat kristallipallon kiillotusta tai apua visuaalisen ilmeesi päivittämiseen, ota yhteyttä!