fbpx

KRAAK – Arvopohjaista markkinointia vastuullisille yrityksille.

Share on facebook
Share on linkedin

Omien arvojen mukaan eläminen vei yrittäjäksi

Yrittäjän päivää vietetään vuosittain 5. syyskuuta. Mikä sai Mediatoimisto Kraakin perustajan, markkinointimatami Daniela von Poratin ryhtymään yrittäjäksi? Ja mitä neuvoja hänellä on muille oman yrityksen perustamista suunnitteleville?

“Mummoni, jota en päässyt koskaan näkemään, oli ensimmäinen omaa levykauppaa pyörittänyt nainen Suomessa. Haaveilin itsekin nuorena omasta levykaupasta. Muuten lähipiirissäni tai perheessäni ei ole ollut yrittäjiä. Oman yrityksen perustaminen olikin hyppy tuntemattomaan.”, Daniela kertoo.

“Omalla kohdallani yrittäjäksi ryhtymiseen vaikutti kaksi asiaa: palkkatyössä ollessani koin epämääräistä tyytymättömyyttä: aina oli jotain asioita, jotka olisin itse tehnyt toisin tai joita olisin halunnut kehittää. Mutta vielä enemmän painoivat arvoristiriidat: markkinointialalla joutui toisinaan tekemään projekteja, jotka olivat omia arvojani vastaan.”.

Ajatus omasta yrityksestä oli kypsynyt jo jonkin aikaa. 2,5 vuotta sitten syntyi arvopohjainen Mediatoimisto Kraak. Se tarjoaa kokonaisvaltaisesti digitaalisen markkinoinnin palveluja, kuten markkinointikampanjoita, sisällöntuotantoa, graafista suunnittelua ja verkkosivujen toteutuksia. Mediatoimisto Kraakilla on myös ulkoistettu markkinointipäällikkö-niminen palvelu, jossa yritys saa tarvitsemansa palvelut ja oman projektipäällikön kiinteällä kuukausihinnalla.

 

Danielan visiona oli luoda unelmien työpaikka, jossa työtä voi tehdä omien arvojen pohjalta aika- ja paikkariippumattomasti. 

 

“Olen tällainen kapitalistihippi. Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat minulle henkilökohtaisesti merkittäviä arvoja. Minulle on tärkeää, että voin antaa oman osaamiseni sellaiseen käyttöön, että se tekee hyvää koko planeetalle. On ihanaa tulla töihin ja mennä nukkumaan, kun tietää että on omalta osaltaan tehnyt maailmasta vähän paremman paikan.”. 

Vastuullinenkin yritys tarvitsee myös rahaa toimiakseen. Siksi Daniela korostaa taloudellista vastuuta: sitä, että yrityksen toiminta on taloudellisesti kestävällä pohjalla.

“Jos talous ei ole kunnossa, ei ole mahdollista edistää niitä itselle tärkeitä asioita. Jos vaikkapa tiimi joutuu miettimään, onko yrityksellä varaa maksaa palkkoja, se alkaa syödä motivaatiota. Itse en samaistu sellaiseen yrittäjyyteen, että töitä tehdään niska limassa kellon ympäri. Työskentelyn on oltava kestävällä pohjalla ja siitä täytyy saada oman osaamisen ja ajan arvoinen korvaus”.

Mediatoimisto Kraakissa työn tekemistä ohjaa periaate work smarter, not harder. “Se on loppupelissä järkevämpää kaikkien kannalta. Itsensä työllä tappamisessa ei ole mitään ihailtavaa.”, Daniela tokaisee. Toki alussa on täytynyt opetella paljon uutta, yrityksen numeroiden ymmärtämistä, kirjanpitoa ja erilaisia käytännön asioita. Ne ovat kuitenkin kaikki auttaneet kehittämään yritystä. “Se on ehkä vähän yllättänyt, paljonko sitä rahaa täytyy olla, jotta firma toimii. Suomessa on aika kallista olla yrittäjä.”.

Mikä yrittäjyydessä on sitten ollut parasta?

 

“Se, että olen saanut rakentaa maailman parhaan tiimin ja saamme valita asiakkaat, joille teemme töitä. Kun kaikki jakavat saman arvopohjan, on töiden tekeminen yhdessä ollut luontevaa ja helppoa. Meillä on tiimissä tosi vahva luottamus, ja päätökset tehdään yhdessä”. 

Aloittelevana yrittäjänä hän kokee saaneensa todella paljon kannustusta ja tukea, eikä tunnista puhetta suomalaisten kateellisuudesta. 

“Yhden hieman erikoisen neuvon sain alussa, että kannattaa ehdottomasti laittaa tiukat työajat, muuten ihmiset eivät tee töitä. Tähän neuvoon en kyllä tarttunut. Minulle on aivan se ja sama milloin ihmiset tekevät työnsä.”, hän nauraa.

Entä miltä yrityksen tulevaisuus näyttää?

 

“Toimintaa kehitetään jatkuvasti sen perusteella, millaisia asioita tiimin jäsenet haluavat tehdä. Viime vuonna kirkastettiin yrityksen visiota. Me haluamme olla Suomen onnellisin etätyöpaikka. Sitä kohti mennään”.

Minkä neuvon Daniela antaisi oman yrityksen perustamista suunnittelevalle?

“Mieti kenelle myyt, ketkä ovat yrityksesi asiakkaita ja mikä on sen kohderyhmä. Hanki sen oikean kohderyhmän asiakkaita heti alusta lähtien, jotta pääset tekemään juuri sitä, mitä yrityksesi haluaa tehdä. Myynti on todella tärkeää, vaikka se on joskus pakkopullaa. Jos ei rahaa tule, ei yritys voi toimia. Vastuullinen yritys on kannattava yritys. Huolehdi siis siitä, että myynti on kunnossa ja toimii.”.

Yrittäjän päivää on vietetty vuodesta 1997 lähtien. Sitä järjestää Yrittäjän päivä-säätiö yhteistyökumppaneineen.