KRAAK – Arvopohjaista markkinointia vastuullisille yrityksille.

Kalavale, jonka syöttiin tarttuvat ihan kaikki

KALAVALE, JONKA SYÖTTIIN TARTTUVAT IHAN KAIKKI

Vanha kalastaja Svensson savustaa Kalajoella porkkanaa kuin lohta ja säilöö purkkiin. Silliäkin häneltä löytyy, paitsi että siinä ei ole silliä ollenkaan! Sillitön silli onkin munakoisoa, joka on valmistettu naapurikylän sillimestarilta “lainatulla” reseptillä. Mistä oikein on kyse?

Kalavale-tuotteiden taustalla oleva tarina on hillittömän hauska – suorastaan sillittömän hyvä. Kalavale on Mums Oy:n artesaanisäilykkeiden brändi, joka lanseerattiin marraskuussa 2022. Kalavaleen ensimmäisiin tuotteisiin kuuluvat savustettu porkkanalastu eli “porkkala”, joka muistuttaa maultaan perinteistä kylmäsavustettua lohta, sekä sinappikastikkeeseen säilötty munakoiso. Kalavale-tuotteet syntyivät selkeästä tarpeesta: kaupoissa ei ollut valmiita kasvipohjaisia tuotteita, jotka toisivat lautaselle savustetun tai säilötyn kalan tuntua. Monet kuluttajat valmistivat itse “porkkalaksi” nimettyä kylmäsavuporkkanaa, mutta valmistuotteille oli selvä kysyntä.

Visuaalisen ilmeen suunnittelu

Mediatoimisto Kraak on tehnyt brändin kanssa yhteistyötä aivan alkumetreistä lähtien. Kalavale-brändin taustalla olevan Mums Oy:n yrittäjillä oli vahva ajatus uudesta tuotesarjasta, jota lähdettiin kehittämään yhdessä. Sitä mukaa kun brändin tarina vahvistui, myös Kalavaleen visuaalinen imago alkoi muotoutua.

Ensimmäisenä syntyi Kalavaleen kiitosta kerännyt logo, jossa yhdistyvät porkkanan ja kalanruodon muodot. Logoon ollaan oltu erityisen tyytyväisiä. Seuraavaksi kehitettiin punapartainen kalastaja Svenssonin hahmo, jonka porkkananenä saa väkisinkin hymyilemään.

Lanseeraus raastoi hermoja, mutta lopputulos yllätti kaikki

Brändin lanseeraus oli jännitysnäytelmä, jossa lähes kaikki mikä voi mennä pieleen, oli mennä pieleen. Kalavale päätettiin lanseerata joulun alla, sillä tuotteet sopivat erityisen hyvin joulupöytään.

Tuote oli uusi, joten lanseeraukseen liittyi paljon päätöksiä ja niitä seuraavia toimenpiteitä. Aikataulu oli jo valmiiksi tiukilla, joten odottamattomille yllätyksille ei olisi ollut tilaa tai aikaa. Valmiiksi kiireisessä tilanteessa tuotannon ja pakkausten kanssa ilmeni haasteita.

Tuotanto ei lähtenyt käyntiin ilman yskäisyjä eikä tuotetta meinannut valmistunua riittävän nopeasti. Kaiken kukkuraksi pakkausmerkintöjen ja painotuotteiden kanssa tuli ongelmia: pakkausmerkinnät olivat virheellisiä ja purkkeja jouduttiin tarroittamaan uudelleen paikallisen urheiluseuran voimin.

Kaikki osapuolet jännittivät aivan viime metreille saakka, ehtivätkö tuotteet jouluksi kauppojen hyllyille.

Kalavale -tuotteet vietiin käsistä

Vaikka yrittäjät olivat varmoja, että tuotteelle on kysyntää, todellinen kysyntä yllätti kaikki!

Tuotteet tuotiin ensin myyntiin Helsingissä järjestettyyn Vege Xmas-tapahtumaan. Tapahtuma kesti kaksi päivää, mutta Kalavaleen kaikki purkit myytiin ensimmäisen viiden tunnin aikana. Tuotteet kirjaimellisesti revittiin käsistä.

Tuotteen lanseerauksessa onnistuttiin herättämään laajempaakin kiinnostusta. Lanseerauksen ajoitus ennen joulua oli täydellinen ja Kalavaleesta tuli suorastaan puheenaihe. Kauppiaat soittelivat yrittäjille kotiin saadakseen tuotetta valikoimiinsa.

Kalavaleen kohdalla onnistuttiin tekemään uusi “nyhtökaurailmiö”. “Voidaan ehkä alkaa puhua kalavaleilmiöstä”, yrittäjät naurahtavat. “Oli hienoa nähdä se innostus ja saada tuotteelle heti niin paljon näkyvyyttä.”.

Arvot ja vastuullisuus ohjaavat toimintaa

Mums Oy on täysin vegaaninen elintarvikeyhtiö. Tuotteiden vastuullisuus on huomioitu alkutuotannosta kaupan hyllylle – ja vielä siitä eteenpäin pakkauksen kierrätykseen saakka. Koska yrittäjien tausta on ravintola-alalla, on myös raaka-aineiden laatu ensisijaisen tärkeää, eikä laadusta suostuta tinkimään.

“Tämä on meille ainoa tapa toimia, kestävän tulevaisuuden takia ei ole muita vaihtoehtoja. Me teemme sitä, mitä kaikkien pitäisi tehdä.”, yrittäjät kertovat.

Tuotteet sopivat ihan kaikille, ruokavaliosta riippumatta. “Haluamme tarjota vaihtoehdon, jotta kuluttajalla on mahdollisuus valita norjalaisen kasvatetun lohen sijaan savustettu porkkanalastu edes silloin tällöin.“.

Tulevaisuudessa suunnitelmissa on laajentaa asiakaskuntaa myös ravintoloihin ja catering-yrityksiin sopivilla horeca-pakkauksilla. Lisäksi Kalavale-tuotteet sopivat hyvin vientiin, sillä ne eivät tarvitse kylmäsäilytystä ja säilyvät vuosia.

Mikä Kalavale?

Kalavale on 100 % kasviperäinen artesaanisäilyke kaikille, jotka rakastavat kotimaista ruokaa ja tahtovat syödä vastuullisesti. Kaksi makua: Savu & Suola Porkkana ja Sillitön Munakoiso. Kalavale on tulevaisuuden tuote: se on täysin vegaaninen, ei tarvitse kylmäkuljetusta ja se säilyy pitkään. Ei muuta kuin leipä alle, Kalavale päälle ja syömään!

Kraak – Kun keskinkertainen ei riitä

Kiitos uutiskirjeen tilauksesta!