KRAAK – Arvopohjaista markkinointia vastuullisille yrityksille.

Google hakusanamainonta kirjoitettuna erillisinä kirjainpalikoina

Google hakusanamainonta – kaikki mitä sinun siitä tarvitsee tietää!

Google hakusanamainonta kiinnostaa, mutta kaikki siihen liittyvä menee yli hilseen? Olet oikeassa paikassa. Tässä blogipostauksessa kerromme kaiken mitä sinun Google hakusanamainonnasta tarvitsee tietää. 

Google hakusanamainonta on parhaimmillaan erittäin tehokas mainonnan keino. Tavoitathan silloin todellisen tarpeen: henkilöllä on jokin ongelma, johon hän etsii ratkaisua – ja ratkaisu on sinulla! 

Mitä on Google hakusanamainonta?

Google on vallannut itsevaltiaan paikan hakukoneissa (kuka muistaa vielä Yahoon, Altavistan ja muut kumppanit?), joten käytännössä hakusanamainonnalla tarkoitetaan Googlea ja sen haun kautta tulevia hakutuloksia. Kun kirjoitat suoraan Googleen (tai Chromessa verkkosivupalkkiin) jonkin asian, mistä haluat tietää lisää tai, aukeaa eteesi kymmenittäin nettisivustojen hakutuloksia hakusanaasi liittyen. 

Hakusanamainonta varmistaa, että saat oman sivusi esille Googlen hauissa

Google hakusanamainonta on maksullista näkyvyyttä. Se ei siis ole Googlen hakutuloksissa esille tulevaa maksutonta sisältöä, jota kutsutaan orgaaniseksi sisällöksi. Kun maksat Googlen hakusananäkyvyydestä, mainoksesi näkyy joko ennen orgaanisia hakutuloksia tai joissain tapauksissa niiden jälkeen. Maksettu näkyvyys näkyy aina Sponsoroitu-otsikon alla

Kuva Google hakutuloksista, joissa näkyy maksettu sisältö ja ilmainen sisältö

Miten Google hakusanamainonta toimii?

Sinun tulee tehdä Google Ads -tili, jonka kautta luot mainoksia Googlen hakukoneeseen. Voit tehdä siellä mainoksia paitsi Googlen hakutuloksiin, myös verkkosivujen Display-mainoksiin ja Youtubeen! 

Kuvassa on tietokone ja puhelin, joiden näytöissä havainnollistetaan miltä Google Display -mainonta näyttää verkkosivuilla

Kun teet mainoksia Google Ads -tilin kautta, huomioi nämä asiat: 

  1. Voit tarkastella haluttuja hakusanoja Google Keyword Plannerin avulla, löydät tämän työkalun Google Adsistä. Näet muun muassa kuinka usein hakusanaa haetaan ja kuinka paljon sen käyttö mainonnassa arviolta maksaa. 
  2. Valitse hakusanoja, jotka eivät ole liian laajoja tai kilpailtuja, sillä ne maksavat enemmän Googlen huutokaupassa. 
  3. Mainokseen mahtuu otsikon lisäksi muutama lause. Pyri kirjoittamaan nämä houkuttelevasti niin, että saat hakijan klikkaamaan mainostasi. 
  4. Tee hakutulossivustasi (eli sivusta, johon mainos ohjaa) laadukas. On tärkeää, että etsijä löytää sen mitä etsii! Tällöin myös mainoksesi toimii paremmin. 

Mitä hakusanamainonta maksaa?

Google hakusanamainonta käyttää mainonnan kustannuksissa huutokauppamallia. Mainostajat tarjoavat tietyn määrän rahaa avainsanojen tai mainosnäyttöjen näyttämiseksi käyttäjille. Kustannukset voivat vaihdella huomattavasti riippuen avainsanojen kilpailusta, kohderyhmästä, mainoksen laadusta ja monista muista tekijöistä.

Google hakusanamainonnan voi aloittaa pienellä budjetilla, erityisesti jos mainostaa vain pienelle alueelle ja esimerkiksi vain yhtä palvelua tai tuotetta. Tärkeää on kuitenkin ennen aloitusta varmistua siitä, että mainos on optimoitu Googlen mainontaan liittyviin kriteereihin sopivaksi ja että olet valinnut oikeat tavoitteet, oikean strategian, alueen, kohderyhmän, mainosmuodon ja että laskeutumissivu on mainostasi vastaava. 
Tämän lisäksi mainontaa tulee seurata, analysoida ja optimoida. 

Tuntuuko vaikealta? Huoli pois!

Voit aina siirtää Google hakusanamainonnan  ammattilaisten käsiin ja antaa analyytikon kertoa sinulle selkokielellä, mitä mainonnalla on saavutettu. Tavoitteethan on luotu saavutettavaksi. Pohdi siis, että mitä yrityksesi tahtoo Google hakusanamainonnalla saavuttaa. Kenet tahdotte tavoittaa? Mitä tahdotte myydä?  

Ota yhteyttä Kraakiin, ja sovitaan yhteinen palaveri, jonka aikana käydään läpi hakusanamainonnan realistiset tavoitteet ja mahdollisuudet saavuttaa ne. Saat meihin yhteyden puhelimella: 040 6888 007 tai sähköpostilla: kraak@kraak.fi

Kraak – Kun keskinkertainen ei riitä

Kiitos uutiskirjeen tilauksesta!